Pages

Sunday 13 January 2013

Ikan Siakap Tiga Rasa

Views




Assalamu'alaikum & Selamat Sejahtera buat Readers blog saya ni..


Dengan lafaz Bissmillahirrahmanirrahim,,
saya nak share dengan readers resepi Ikan Siakap Masak Tiga Rasa ~


Lets Continue....

Ikan Siakap Tiga Rasa hasil air tangan saya sendiri..
Kuah banyak & agak pekat. Hehee..



Bahan-Bahan :


2 ekor ikan siakap
Tepung jagung untuk dilumur pada ikan
Minyak untuk menggoreng ikan
-------------------------------------
2 biji bawang besar - dipotong dadu (saya blandkan)
1/2 biji bawang besar - dipotong bulat
6 biji bawang putih - dititik
10 biji cili padi - dipotong kecil
1 inci halia - dititik
*1 biji tomato - dipotong dadu
*1/2 biji cili benggala - dipotong dadu
*Kiub nanas - Kak Noor beli yang siap ditinkan; kiub nanas dalam jus nanas jenama Ayam Brand (Snacky Nanas) - 280 gm
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili thai
2 sudu besar sos tiram
2 batang serai - dititik
Beberapa helai daun limau purut
Garam secukup rasa
Ajinomoto secukup rasa
Gula secukup rasa



Cara-Cara :


1.  Ikan dibersihkan dan ditoskan
2.  Lumurkan ikan dengan tepung jagung. Ratakan kedua-dua belah bahagian ikan termasuk bahagian dalam.
3.  Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Pastikan minyak betul-betul panas barulah dimasukkan ikan tadi. Goreng terendam ikan tersebut. Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan.
4.  Menggunakan minyak yang sama, Tumiskan cili padi, halia, serai, bawang putih & bawang merah yang telah dikisar.
5.  Setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, dan 3 sudu jus nanas. Kacau sebentar.
6.  Masukkan bawang besar yang dipotong bulat, tomato, nenas, dan cili benggala.
7.  Masukkan air sedikit. Tambahkan garam, gula dan ajinomoto.
8.  Biarkan kuah mereneh seketika. Setelah kuah agak pekat masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Kacau seketika & tutupkan api.


*Saya tidak menggunakan nenas & tomato jadi saya gantikan dengan memerah 2 biji limau nipis untuk dapatkan rasa yang masam.

*Cili benggala xde pun takpe sebab saya pun tak gunakan dalam masakan ;)

*Kalau nakkan kuah yang banyak, double kan bahan-bahan yang kat atas tadi k.. 



Resepi asal saya ambil dari sini : Sajian Dapur Bonda dan saya olahkan sedikit mengikut bahan-bahan yang saya ada.. Heheee..


OK,, Selamat Mencuba . . !




No comments:

Post a Comment